Finalister 2013

Scrolla ner för att läsa om alla finalister

bolon 400x200 .jpg











Annica Eklund och Marie Eklund
Bolon

Trots att Annica och hennes syster Marie växte upp bland maskiner, prover och produktutveckling så var det ingen självklarhet att de en dag skulle ta över familjens golvfabrik. Ett slumpmässigt möte med Giorgio Armani på en restaurang i New York för drygt tio år sedan blev startpunkten för en ny banbrytande vision som drastiskt förändrade familjeföretaget.

Bolon är idag ett designvarumärke med 70 medarbetare som tillverkar vävda vinylgolv för offentlig miljö med fokus på kontor, hotell och exklusiva butiker. Med målet att vara världsledande i design, kvalitet och miljö kommer stora utmaningar som Bolon möter med modiga investeringar, samarbeten och innovationer. Företaget är baserat i Ulricehamn där all tillverkning och design sker, men 97 % av omsättningen är export via partners och distributörer över hela världen. Bland kunderna finns Google, Hugo Boss, Mercedes och Hilton.

Annica och Marie har förändrat världens syn på golv och inredning från att vara ett passivt underlag till nyskapande mode som andas rock´n´roll, passion och elegans. Med en stark entreprenörsanda, kreativ företagskultur och tydliga mål utmanar de inte bara en traditionell bransch utan leder den på ett ansvarsfullt sätt. Nu höjer de ribban ytterligare för miljöarbetet där visionen är en framtid ”floored by fashion” men helt utan fotavtryck på framtidens miljö.

www.bolon.com


stagepool 400x200.jpg











Anna-Clara Blixt Modin
StagePool

När Anna-Clara arbetade som musikalartist insåg hon att 90 procent av tiden spenderades på att söka jobb och endast 10 procent på att jobba med sin dröm: att stå på scen. Eftersom hon inte var ensam om problemet började hon skissa på ett sätt för artister och uppdragsgivare att hitta varandra. Året var 1998 och Anna-Clara insåg att den brevkommunikation som företaget inledningsvis byggdes kring ganska omgående skulle behöva omvandlas till en internettjänst.

StagePool är norra Europas största jobbsajt för verksamma inom underhållningsbranschen. För en låg månadsavgift kan medlemmarna skapa en marknadsplattform med till exempel CV, foto, video och röstprov samt söka tusentals jobb varje månad. StagePools 22 medarbetare finns i Stockholm och Köln. I fjol publicerades över 70 000 kvalitetssäkrade och betalda jobb i Sverige och Europa som matchades mot 7 000 betalande medlemmar och 60 000 personer i den kostnadsfria artistkatalogen. Inom tre år är målet att etablera sig i Storbritannien och därefter USA.

Anna-Clara har med stort engagemang och uthållighet byggt upp ett helt internetbaserat tjänsteföretag med stor tillväxt- och lönsamhetspotential. Genom att förändra rekryteringsprocessen i en tidigare stängd, och av några få kontrollerad bransch, hjälper hon många kulturarbetare att förverkliga sin dröm.

www.stagepool.se


houdini 400x200.jpg











Eva Karlsson
Houdini Sportswear

Både Evas fritid och tidigare anställningar har kretsat kring uteliv i form av hav, skog och berg. Att tillsammans med två partners ta klivet över till ett nytt spännande bolag inom outdoorbranschen år 2002 var därför lätt. Företaget omsatte då två miljoner kronor och Eva såg embryot till ett fantastiskt varumärke som var äkta, lekfullt och smart.

Houdini Sportswear utvecklar, marknadsför och säljer miljövänliga funktionskläder inom sport och outdoor. I kollektionen finns alltifrån underkläder till skalplagg för en aktiv livsstil. Houdini har lyckats ställa om 80 procent av produkterna till hållbara material och produktionsmetoder samtidigt som både tillväxt och lönsamhet ökar. En ständig strävan efter att förbättra både komfort och hållbarhet har lett till en hög innovationstakt där företaget efterfrågas som en attraktiv R&D-partner. Huvudkontoret finns i Stockholm och teamet består av 23 medarbetare. Cirka 50 procent av omsättningen går på export och varumärket finns idag representerat i ett tiotal länder.

Med stor målmedvetenhet och hög ambitionsnivå har Eva skapat en stark företagskultur med en kompromisslös inställning till företagets kärnvärden. I en traditionstyngd bransch har de en världsledande position på miljöområdet och inspirerar andra aktörer till att utmana sig själva och tänka utanför ramarna.

www.houdinisportswear.com


popomax 400x200.jpg











Ewa Romö och Kersti Kempe 
POPOMAX

Ewa och Kersti kom båda från stora internationella företag med ledande positioner och många arbetstimmar bakom sig. Tillsammans ville de ta kontroll över sina karriärer på ett sätt där deras energi, kreativitet och familjeliv kunde samsas framgångsrikt. Lösningen blev ett gemensamt företag med startskott år 2002.

Popomax formger, producerar och marknadsför vardagsnära funktionella produkter med en kreativ formgivning. Målet är att med en tilltalande och genomtänkt design höja värdet av redan befintliga produkter. Med den storsäljande produkten Glimmisar har de skapat ett helt nytt sortiment av personreflexer i olika former som gör det coolt att synas. Reflexer är traditionellt en skandinavisk produkt men efterfrågan är stor internationellt, inte minst i Japan. Ett annat exempel i sortimentet är kortfodralet Plånka. Produkterna finns hos ett tusental återförsäljare i Sverige och ytterligare tio länder. För att kunna behålla kontrollen och agera snabb ligger både produktion och distribution hos de nio medarbetarna i Stockholm.

Genom att vara kreativa, producera lokalt och arbeta nära kund har Ewa och Kersti nått ut i ett stort antal olika försäljningskanaler vilket möjliggör snabb tillväxt för produkterna de utvecklar. På ett uthålligt, ansvarsfullt och nytänkande sätt har de hittat nya målgrupper och marknader genom att ge gammal funktion en ny design.

http://www.popomax.com/


flygstolen 400x200.jpg










Linda Bjernstål
Flygstolen.se

Förutom att Linda själv var en glad resenär så hade hon arbetat många år i resebranschen när nyfikenhet och viljan att driva något eget tog över. År 2004 sade hon upp sig från sin anställning och från sin enrumslägenhet i Helsingborg byggde hon upp ett företag som redan under första året omsatte 35 miljoner kronor.

Flygstolen.se erbjuder flyg, hotell, hyrbil och paket tillgängligt online för alla plånböcker. Marknaden finns över hela Sverige och den största kundgruppen är mellan 18-49 år. Affärsmodellen är baserad på volymförsäljning och snabba processer. Med flera liknande aktörer på marknaden har Flygstolen.se valt att satsa på design, positionering och funktionalitet som en konkurrensfördel. Företaget ligger i framkant med att använda sociala kommunikationskanaler och finns på de plattformar där kunden är. Med en för branschen ovanlig öppenhet bjuder de in oss bakom kulisserna och skapar starka och trygga kundrelationer. De 18 medarbetarna kommer inom kort att bli fler när en expansion till Norge och Danmark står på tur.

Linda har med ett starkt driv och en lättrörlig organisation i ryggen satsat på stora tekniska investeringar och nyttjat nya kanaler för att anpassa tjänsten efter marknadens nya förutsättningar. En tillväxt på 200 % under det senaste året vittnar om att hennes fingertoppskänsla för branschen och uthålliga strävan efter att göra det enkelt för kunden är ett lönsamt recept i en extremt konkurrensutsatt bransch.

www.flygstolen.se




gents 400x200.jpg













Jenny Rydhström
Gents

Affärsjuristen Jenny var nyfiken på e-handelns möjligheter efter it-bubblan och analyserade grundligt förutsättningarna för olika internetbaserade verksamheter. I det stora utbudet av hudvårds- och skönhetsartiklar hittade hon en lucka. År 2003 startade hon tillsammans med två kollegor en e-butik på hobbybasis, med motsvarande produkter för män.

Gents affärsidé är att sälja skönhets- och hudvårdsartiklar för män både online och offline. Kontoret finns i Helsingborg men kunderna finns över hela världen. På vägen från källarföretag till aktiebolag, ensam ägare och dagens sex anställda har Gents också öppnat en av Sveriges första barbershops som nu lanseras i ett internationellt franchisekoncept. Under eget varumärke har de dessutom tillsammans med etablerade svenska tillverkningsföretag tagit fram ett 20-tal produkter som kunderna saknat. Genom att byta lärdomar mellan e-butiken och den fysiska handeln har Gents kunnat öka omsättningen med 45 procent på de två senaste åren. Målet är att bli världens största kedja av återförsäljare och tillverkare av groomingprodukter för män.

Med en pionjärs taktpinne har Jenny skapat ett stabilt företag som ligger helt rätt i tiden, både gällande ett växande produktsegment riktat till män och den globala branschen e-handel. Med mod och idérikedom möter hon detaljhandelns avvaktande marknad och sätter höga mål för framtidens skönhetskoncept för män.

www.gents.se
 

orsa lamalltra 400x200.jpg










Mara Maric
Orsa Lamellträ

Mara kom som flykting till Sverige för tjugo år sedan och placerades med sin familj i Orsa. Med sig från Bosnien hade hon en utbildning som träteknikingenjör och när hon ordnade en praktikplats på Orsa Lamellträ tyckte ledningen att hon var överkvalificerad. Efter sex månader på golvet fick Mara ansvar för en maskin, efter ett år var hon platschef och efter två år företagets VD. Hon vände direkt sju års röda siffror till ett positivt resultat.

Orsa Lamellträ är en modern produktionsanläggning som utvecklar, tillverkar och säljer produkter baserade på limfog i främst furu och gran. Kunderna är i huvudsak möbelindustrin samt köks- och dörrtillverkare i Skandinavien, Italien och Tyskland. När företaget startades år 1994 fanns det 35 limfogstillverkare i Sverige och idag finns det endast tre kvar. På vägen har Mara ensam köpt företaget, investerat i nya maskiner och dubblat personalstyrkan till sex personer. Cirka 30 procent går på export och planen är att öka den delen ytterligare.

Med stor målmedvetenhet och ett långsiktigt perspektiv har Mara skapat en stark varumärkesplattform som bygger på en kvalitativ råvara och en flexibel produktionslinje. Hennes engagerade ledarskap har inte bara resulterat i ett hållbart företag utan inspirerar även medarbetare, kunder och en mansdominerad bransch att tänka i nya banor. 

http://www.orsalamelltra.se/


happy food 400x200.jpg











Anna Johansson och Lena Hägg
Happy Food

Anna och Lena har en bred samlad erfarenhet inom restaurangbranschen som bland annat kock, bagare och restaurangägare. Den gemensamma passionen för matlagning och råvaror med kvalitet, i kombination med omtanke om våra barn och vår miljö landade år 2009 i ett gemensamt företag där målet inte bara är att mätta hungriga magar.

Happy Food är ett produktionskök som från grunden tillagar god, näringsrik mat gjord på säsongsanpassade, ekologiska och närproducerade råvaror. De 14 medarbetarna levererar varje vecka ca 1 500 portioner mat till barn, elever och vuxna på 26 förskolor och två skolor i Uppsala. Syftet är också att inspirera till goda matvanor genom veckobrev, näringsberäkningar och utbildningsfilm till pedagogerna. Därtill erbjuder Happy Food både catering och matlådor till företag och privatpersoner. Idag är företaget KRAV-certifierade till 50 procent men målet är att i framtiden nå upp till 90 procent. En del av tillväxten är planerad genom ett franschisekoncept. Först på tur står fler produktionskök med start i Stockholm.
 
Med ett långsiktigt hållbarhetstänk har Lena och Anna valt att satsa på dyrare och mer kvalitativ mat trots lågkonjunktur. De har på ett övertygande och uthålligt sätt skapat ett starkt varumärke med unik profil som inspirerar till godare matvanor och en hälsosam, medveten matglädje.

www.happyfood.se



collector 400x200.jpg










Lena Apler
Collector

Lena hade många års erfarenhet från bank- och finansvärlden när hon allt tydligare såg en förändring på marknaden. Ett större fokus på kassaflöde hade medfört en ökad efterfrågan på krediter med kort ledtid. Med kärnvärden som entreprenörskap, engagemang och etik bildade hon år 1999, tillsammans med en kollega, ett alternativ till de traditionella bankerna vars finansiering inte fullt ut matchade de behov som växande företag hade.

Collectors affärsidé är att erbjuda kreativa, kundanpassade och effektiva finansiella tjänster för både företag och privatpersoner. Genom bland annat kredithantering, factoring, juridiska tjänster och fakturalösningar kan företagskunder öka kassaflödet, likviditeten och försäljningen. Huvudkontoret ligger i Göteborg men de 230 medarbetarna fördelas på arbetsplatser i fyra länder. Kunderna finns inom alla branscher och storlekar. Inom tre år är målet att dubbla företagets vinst och omsättning.

Med entreprenörskap som ryggrad och ledstjärna har Lena skapat det snabbast växande uppstickarbolaget inom bank- och finans i Sverige. På ett nytänkande, fokuserat och hållbart sätt leder hon ett engagerat bolag som alltid vill vara bättre än den traditionella banken och som brinner för att hjälpa andra företag att växa.

www.collector.se



polarbrod 400x200 .jpg










Anna Borgeryd och Karin Bodin
Polarbröd

Anna och Karin kommer från en familj som har bakat bröd i fem generationer men förväntade sig inte att kunna omvandla sina intressen för kommunikation respektive forskning i familjeföretaget. Men när bolaget stod inför tuffa utmaningar kom deras utbildningar väl till pass och de valde båda två att år 2003 kliva in i företaget på heltid. Karin blev VD år 2006 och Anna som först var varumärkeschef är nu styrelseordförande och koncernstrateg.

Polarbröd bakar och marknadsför goda och sunda brödprodukter på ett hållbart sätt från Norrland till världen. Deras modell baka-frysa-tina-sälja var en stor innovation i branschen och innebär ett lägre svinn men framförallt ett färskare bröd utan konserveringsmedel för slutkonsumenten. Polarbröd har inom loppet av 40 år gått från ett litet familjebageri med säte i Älvsbyn till att bli Sveriges tredje största matbrödsproducent med 380 medarbetare. På de tre Polarbagerierna i Älsvbyn, Bredbyn och Omne bakades under år 2011 närmare 39 000 ton bröd. Den svenska marknaden äter upp 85 procent av omsättningen och resterande går på export.

Med uthållighet och en stark värdegrund som plattform vill Anna och Karin ge världen största möjliga brödnjutning med minsta möjliga resursanvändning. De strävar målmedvetet efter kvalitativ tillväxt med smartare lösningar, inspirerade medarbetare och ett mer klimateffektivt bröd. Stora långsiktiga investeringar i ett omfattande miljöarbete skvallrar om att systrarna nödvändigtvis inte vill vara störst - bara bäst.

www.polarbrod.se