Finalister 2012

Scrolla ner för att läsa om alla finalister

swedish hasbeens profilbild.jpg

 

 

  


Emy Blixt
Swedish Hasbeens

Emy arbetade som språklärare när hon återsåg det gamla lagret med träskor i den nedlagda fabriken i närheten av hennes hemby i södra Sverige. Hon köpte lagret på 300 par träskor som hade legat där sedan 70-talet och började sälja de färgglada originalskorna på kommission i Stockholms trendsättande retrobutiker. År 2007 startade hon företaget Swedish Hasbeens tillsammans med sin barndomsvän Cilla Wingård Neuman.

Swedish Hasbeens är idag ett modeföretag med 14 anställda som designar och producerar retro-inspirerade skor, väskor, bälten och andra accessoarer. Naturliga material, hög kvalitet och skaparglädje genomsyrar varumärket. Utmaningen har varit att behålla hantverkstraditionen i tillverkningen och samtidigt tillämpa en mer ekologisk och hållbar produktion. Via webbshopen skickas skor till kunder i mer än 22 länder och via ett större centrallager i Västerås distribueras skor till cirka 400 butiker med fokus på USA. Företaget har på fem år växt från 5 000 till 50 000 par producerade skor per år varav 75% går på export.

I en värld av massproduktion har Emy utan externt kapital men med en välfungerande organisation byggt ett starkt modevarumärke som värnar om svensk tradition, kvalitet och miljö. Bortglömda svenska fabriker har åter fått sysselsättning och världen har hyllat de genuina designprodukterna och snabbt spridit varumärket vidare genom sociala medier.  Utan branschkunskap men med tron att man kan förändra världen om man kombinerar en bra produkt med ett bra budskap har Emys motto ”Better Shoes For A Better World” lämnat avtryck.

www.swedishhasbeens.com

 


nannynu profilbild.jpg

 

 

 


Jeanette Holm
Nannynu!

När Jeanette hoppade av sitt bankjobb gav hon sig själv en månad att brainstorma fram bra affärsidéer. Den första idén lade hon ner efter ett halvår. För att skapa ett tillväxtbolag var nästa affärsidé tvungen att vara resurssnål och enkel att starta upp. Hon gjorde en lista på saker som intresserade henne och som hon hade erfarenhet av. Nya skatteregler bidrog till att Jeanette såg stora möjligheter för idén hon hade om professionella barnvakter. 

Nannynu! bildades år 2007 och hjälper föräldrar när de är i behov av barnpassning. Inom en månad hade företaget fått in sin första kund och idag arbetar över 600 barnvakter aktivt hos kunder. På kontoret i Stockholm finns tio personer. Missionen är att öka livskvaliteten för aktiva barnfamiljer genom att sätta service, kvalitet och enkelhet i centrum. Därför arbetar företaget mycket med utbildning och certifiering för barnvakterna och hög service gentemot föräldrarna. Nannynu! använder teknik som en strategisk fördel och låter till exempel barnvakten presentera sig för kunden via en film innan de träffas. Målet nu är att bredda utbudet av tjänster och produkter som föräldrarna behöver.

Jeanette brinner för entreprenörskap och arbetar aktivt för att stötta andra som vill starta företag. För tre år sedan uppmärksammades hon som Uppstickare i Beautiful Business Award.  Idag är hennes Nannynu! marknadsledare. Med perfekt timing, kvalitetssäkring och högt satta mål har Jeanette lett utvecklingen av en helt ny bransch. 

www.nanny.nu  

 

    zetas profilbild.jpg







Victoria Skoglund
Zetas

Victoria föddes in i en värld av jord, växter och klorofyll. Båda föräldrarna var trädgårdsmästare och även om hon utbildade sig till undersköterska så var steget in i familjeföretaget naturligt. Efter att ha arbetat som anställd i tio år var det dags för Victoria att ta över rodret år 1996. Med stora visioner och lånade pengar startade hon tillsammans med sin man ett aktiebolag där drömmarna skulle förverkligas.

Zetas Finsmakarens Trädgård är en handelsträdgård i Stockholm med 30 anställda som erbjuder ett upplevelsekoncept för den växtintresserade. Den moderna butiken möjliggör en lång säsong och inspirerar till att odla både stort och smått. På caféet kan man varva ner och njuta av den gröna omgivningen. Kurser, utomhusmarknader och evenemang speglar säsongen. Att uterummet är det nya vardagsrummet märks tydligt på den stora efterfrågan på Zetas trädgårdsdesigners. Kunderna är alltifrån privatpersoner till arkitekter och bostadsrättsföreningar. Inom en rimlig framtid är målet att bilda en eller flera filialer i Sverige. 

Sedan Victoria tog över Zetas har omsättningen fyrdubblats och varumärket utvecklats till en auktoritet. Hennes fingertoppskänsla för trender och lust till att inspirera kan hela Sverige se regelbundet på TV. Victorias drivkraft att höja statusen på trädgårdskultur gör att Zetas leder och utvecklar en stadigt växande bransch på ett modigt, ärligt och nytänkande sätt utan att förlora kunden i centrum.

www.zetas.se

jarva tolk profilbild.jpg

 

 

 



Remziye Inanc
Järva Tolk & Översättning

Remziye förväntade sig inga mirakel när hon blev arbetslös efter att ha arbetat som hemspråkslärare och undersköterska i många år. Fjorton år efter att hon kom till Sverige bestämde hon sig för att ta saken i egna händer och tog med sin samlade erfarenhet in i ett företag där hon ville bidra till att öka förståelsen mellan människor.

Järva Tolk & Översättning kan sedan år 1996 erbjuda tolkförmedling samt översättnings- och juristtjänster. Affärsidén är att erbjuda bästa möjliga service till kunderna som återfinns inom bland annat kommuner, Rikspolisstyrelsen och Stockholms tingsrätt. Företaget anvisar tolkar till över 70 000 uppdrag samt 20 000 översättningsuppdrag per år på över 150 språk och dialekter. Mer än 2 300 tolkar/översättare finns i registret och alla arbetar på frilansbasis genom eget företag eller som timanställda. På kontoret i Kista finns 17 anställda som sköter bokningar och administration. Järva Tolk strävar efter att bli den största leverantören av språktjänster och att bli den mest innovativa språkförmedlingsbyrån i Sverige när det gäller ny teknik och service. 

Remziye har med stort mod, målmedvetenhet och kämparglöd byggt ett snabbt växande och hållbart företag med hög kvalitet och servicenivå. Hon erbjuder Sverige samlad kompetens inom världens språk på ett kostnadseffektivt och kundanpassat sätt. Samtidigt möjliggör Remziye både sysselsättning och företagardrömmar för många fler än sig själv.

www.jarvatolk.se



granslost kopcenter profilbild.jpg









Anna Strandgren
Gränslöst Köpcenter

Med drömmen om att hitta finansiering för att kunna utveckla en franchisekedja av sin snabbmatsvagn ”Fiskerian” sneglade Anna på den lönsamma gränshandeln mot Norge. Hon inredde en 17 meter lång matbuss och pendlade varje helg 40 mil enkel väg så att norrmännen kunde fylla sina kylskåp. När hon såg att kön ringlade lång utanför bussen valde hon att satsa helhjärtat på gränshandeln.

Gränslöst Köpcenter slog upp sina dörrar år 2003 och är en fristående butik på 1 000 kvm och elva anställda som ligger i byn Umfors ovanför Hemavan och Tärnaby. I sortimentet finns bland annat livsmedel, bensin, leksaker, fritidsutrustning och kläder. Förutom den viktiga norska målgruppen har företaget hittat nya kundgrupper i Sverige. Att kunna erbjuda norra Sveriges bredaste sortiment av mat från hela världen uppskattas inte minst av alla nyinflyttade från olika länder som bor i området. Visionen är ett bygga ett eget centra och inom en snar framtid är planen är att utöka verksamheten med en verkstad, husvagnsparkering, hotell och restaurang. Redan nu arrangeras handelsturer med buss till köpcentret.

Annas förmåga att hitta affärsmöjligheter i motvind tog henne från storstad till glesbygd. Hon har byggt ett attraktivt köpcenter genom att visa stor lyhördhet och servicekänsla för kundernas önskemål. Utan banklån och kedjetillhörighet men med magkänsla, mod och drivkraft har hon skapat ett lönsamt tillväxtföretag i en by med bara sex familjer, ett inspirerande företag som dessutom ger området många ringar på vattnet. 

www.umfors.se


adprofit profilbild s.jpg







Louise Eriksson
AdProfit

Som 19-åring skapade Louise en lösning för de klagande damerna på NK:s underklädesavdelning genom att erbjuda dem att prenumerera på märkesnylonstrumpbyxor och få dem hem i brevlådan. Efter att ha sålt det företaget slängde hon sig in i en ny bransch där drivkraften återigen var att lösa ett problem. Under sin tid som anställd medieköpare blev det tydligt för Louise hur svårt det var att nå beslutsfattare genom digitala kanaler. Det var en svåridentifierad målgrupp som var dyr och ineffektiv att nå ut till. 

AdProfit har sedan år 2008 aggregerat annonsutrymmen på affärs- och finanssajter för att annonsköpare på ett kostnadseffektivt och träffsäkert sätt ska kunna kommunicera med beslutsfattare i näringslivet. Företaget ligger i framkant med tekniska lösningar för beteendestyrning, ip-segmentering och analyser av mailkampanjer. De elva anställda finns på kontoret i Stockholm men visionen är att bli världens ledande kanal för digital annonsering mot B2B och kapitalstarka privatpersoner. Expansion i Norden har redan påbörjats. Med låga driftskostnader har AdProfit möjlighet att investera i personalen och tänka långsiktigt.

Louise har identifierat en nisch som varit svåråtkomlig och förenklat tjänsten genom en smart sammansättning av annonsutrymmen, publicister och avancerad teknik – där styrkan och värdet ligger i kompetens och kundrelationer. Genom att leva tillsammans med marknadens puls har Louise byggt ett snabbväxande och snabbfotat bolag som andas entreprenörskap, driv och visioner.

www.adprofit.se 


sandbergska skolan.jpg

 

 




Anna-Carin Sandberg
Sandbergska Skolan

Parallellt med sin roll som grundskollärare hade Anna-Carin ett uppdrag som skolobservatör som gjorde att hon fick god insyn i olika skolors verksamheter. Det hon observerade stärkte henne i förvissningen om att svensk skola kunde bli bättre, mer innovativ, kreativ, näringslivsanknuten och framförallt intresseväckande. 

Sandbergska skolan, belägen i Upplands Väsby, är sedan år 2009 en grundskola från förskoleklass till skolår nio med 25 anställda, 250 elever och över 500 barn i aktiv kö. Skolan är inhyrd mitt i ett företagskomplex med näringslivet starkt närvarande. Alla elever arbetar med digitala verktyg och skolan kommunicerar både med elever, personal och föräldrar via mail, Skype och Facebook. Mobiltelefoner och bloggar används som en naturlig del i undervisningen och lärarna filmar sina faktagenomgångar under lektionstid och delar det sedan med eleverna. Att utbilda eleverna till världsmedborgare är en annan viktig del av visionen ”världsklass” och därför finns möjligheten att välja mandarin (kinesiska) som språkval. 

Den nytänkande miljö som Anna-Carin har skapat som rektor intresserar många andra skolor. Hon är anlitad som konsult för att visa hur man bygger hållbara verksamheter i en digital tidsålder samt för att utbilda andra skolledare och lärare i ett omdefinierat lärande. Med stor envishet och med värdeorden fokus, lärande och framsynthet skapar Anna-Carin en skola som vill vara världsledande på riktigt.

www.sandbergskaskolan.se

 lucky punk profilbild.jpg

 





Karin Skoog
Lucky Punk

Karin hade i många år arbetat i olika reklamfilmsföretag och upplevde att det fanns gränser för hur långt hon kunde komma som kvinna i branschen. Trots hårt jobb och starkt driv var anställningarna främst en lång startsträcka där hon samlade erfarenhet av hur hon inte ville att ett filmbolag skulle fungera. År 2008 var hon mer än redo att bli egen företagare. Med sparpengar kunde hon garantera en kollega tre månadslöner och mer behövdes inte för att vara på banan.

Lucky Punk är ett renodlat filmbolag som fokuserar på att producera bra film med hög kvalitet som överträffar kundens förväntningar. Företaget kan erbjuda både bredd och spetskompetens hela vägen från idé och analys till det konkreta hantverket genom att ha stor kunskap inhouse och ett omfattande nätverk. Kontoret med sju anställda finns i Göteborg men kunderna är både lokala och globala med varumärken som till exempel Volvo, SCA och BIC. Lucky Punk växer snabbast bland filmbolagen i Göteborg, producerar några av branschens mest åtråvärda filmer och tredubblar i år omsättningen.

För att stimulera det personliga engagemanget arbetar Karin hårt med att behålla en familjär relation till de kreativa människor hon jobbar med. Hon tillhör en ny generation ledare som med smittsamt driv bygger långsiktiga och sunda relationer. Karin har på kort tid utvecklat ett färgstarkt och flexibelt företag som oavsett budget har som mål att alltid leverera mer än vad kunden förväntar sig. 

www.lucky-punk.se

renee voltaire profilbild.png

 








Renée Voltaire
Renée Voltaire

Renées kärlek till mat började i mormors bageri där hon arbetade under helger och somrar som ung. Sedan dess har hon provat på det mesta inom både mat- och restaurangvärlden. Under större delen av 90-talet drev Renée flera caféer i Stockholm men kände alltmer att hon vill göra något åt det stora tomrummet på de svenska livsmedelshyllorna för de som ville äta nyttigt, medvetet och gott. Därför drog hon år 2005 igång ett nytt företag under eget varumärke.

Företaget Renée Voltaire med ca 20 anställda erbjuder livsmedelsprodukter, kurser, kokböcker och hälsoinspirerade resor för den medvetna konsumenten. Störst fokus läggs på att utveckla nya produkter och inspiration hämtas från jordens alla hörn med fördjupning inom raw food och ekologiskt odlat. I produktserien ingår till exempel lantbuljong, raw bovetecrunch, fiberlakrits, smoothiemix och blåbärsremmar - och bland återförsäljarna finns bland andra Ica och Coop över hela landet. Företaget strävar efter hög ekologisk produktion och hyllar den enkla och rena maten utan konstiga ämnen och tillsatser. Ambitionen är fortsatt expansion på befintliga och nya exportmarknader.

Renées vision är att förändra världen med kniv och gaffel genom att hjälpa människor till en godare, nyttigare, enklare och roligare matupplevelse. Hennes målmedvetenhet, engagemang och förmåga att läsa av omvärlden har skapat ett företag som ligger helt rätt i tiden. Under eget varumärke har hon utformat en egen inspirerande matfilosofi med idéer från hela världen.

www.reneevoltaire.se

bemz profilbild.jpg

 

 

 

 


Lesley Pennington
Bemz

När Lesley skulle köpa en soffa till sitt sommarhus så gillade hon idén med att man kunde ta av överdraget när det blev smutsigt och byta färg eller mönster efter säsong och humör. Utbudet av överdrag var dock väldigt begränsat för den soffa hon valde och det fanns ofta inte i lager när hon hade vägarna förbi IKEA-varuhuset. Lesley tog med sin erfarenhet från IT-branschen och såg en möjlighet att få satsa på sitt brinnande intresse för design.

Bemz designar och tillverkar personliga hemtextilier för bland annat soffor, fåtöljer och stolar från IKEA sedan år 2004. Det finns över 180 tyger att välja bland inklusive kända designmärken som Marimekko och Designers Guild. Bemz erbjuder möjligheten att välja efter kundens egen livsstil utan att kompromissa med kvalitet eller de 100% naturliga textilierna. Företaget levererar idag till 35 länder via den egna hemsidan och produkterna tillverkas först när kunden har lagt en beställning. Förutom de 15 anställda som arbetar på kontoret i Stockholm, sysselsätter logistikcentret i Litauen fyra personer. De närmaste fem åren är målet växa genom att etablera produktions- och logistikmöjligheter för de amerikanska och asiatiska marknaderna.

Lesley har skapat ett globalt och nytänkande designföretag genom en effektiv affärsmodell som också ger kunden möjlighet att förverkliga sina inredningsdrömmar utan att slita för mycket på miljön. I dagens föränderliga värld representerar både Bemz och Lesley en nödvändig flexibilitet och kvicktänkthet där kundbehov, kvalitet och inspiration står i centrum.  

www.bemz.com