Finalister Region Mellan

 

promont_ann_sofie_persson.jpg

Ann-Sofi Persson
Promont

Som äventyrssugen 19-åring gav sig Ann-Sofi ut i världen. På vägen har hon fyllt en ryggsäck med mängder av erfarenheter men också med trygghet från man och barn. År 2005 gav hon sig, som dåvarande revisor, återigen ut på ett äventyr hon inte kunde motstå. Hon blev VD för företaget Promont, som tidigare var en klient, och antog utmaningen att få företaget ur en ekonomisk kris.

Promont har sedan år 1995 från natursköna Mälardalen tillverkat och monterat dörrar, fönster och fasader. De verkar främst på marknaden i Götaland och Svealand och uppdragsgivarna är byggherrar från stor till liten skala. Med närmare 45 yrkeserfarna och skickliga mekaniker och montörer kan Promont leverera helhetslösningar inom glasentreprenad. Målet är att bygga upp en koncern som kan bidra med jämn och hög kvalitet, på en annars oberäknelig marknad. Detta, tillsammans med det viktiga mottot att alltid ställa upp för varandra och kunderna, gör företaget unikt.

När Ann-Sofi tog över som VD, hade företaget ett negativt resultat på 4,3 miljoner. Genom att steg för steg arbeta igenom organisation och rutiner har hon, med engagerade kollegor och ett brinnande intresse för tillväxt, på fyra år fått företaget att gå med vinst. Under resans gång har hon därigenom också skapat 30 nya arbetstillfällen. Ann-Sofi har gjort en inspirerande resa från en bondflicka i en företagarfamilj, via världen, till att åter landa i Sverige för att rädda och utveckla ett välmående och växande företag i en mansdominerad bransch. Hon vågade ta klivet när möjligheten visade sig.

www.promontab.se

 helens glutenfria_helen_karlsson.jpg

Helén Karlsson
Heléns Glutenfria

När Helén blev tvungen att leva glutenfritt på grund av sin glutenintolerans tyckte hon att det var orättvist att utbudet av de glutenfria produkterna var så litet. Med ingen som helst utbildning inom livsmedelsbranschen, men med en stor glädje för att baka och laga mat, tog hon själv tag i saken. Numera förser hon glutenintoleranta och allergiker med matvaror som produceras i känslan av god och hemmagjord kvalitet.

År 1995 drog Helén igång företaget Heléns Glutenfria i Örebro AB. Idag har hon fyra kollegor som alla hjälper till att få ut den glutenfria, färdiglagade och frysta maten till framför allt ICA:s mathyllor, men också till bagerier och konditorier runt om i Sverige. Efter att i tio år haft känslan av att vara nöjd och inte vilja växa har Helén de senaste åren ändrat inställning, och nyligen har marknaden också utökats till finska intressenter. Målet just nu är att öka produktionen och att byta till större lokaler som bland annat ska hjälpa henne att öppna upp ett café där enbart glutenfria produkter serveras. För att dra än mer nytta av idén vill hon även erbjuda företag konferensplats med catering samt bjuda in skolklasser till studiebesök och föreläsningar om företagande.

Som nyfiken och utåtriktad tvåbarnsmamma engagerar sig Helén i samhället och framför allt i företagarfrågor. Hon är bland annat ambassadör för Fri företagsamhet och har nyligen också startat upp ytterligare ett företag som ska hjälpa andra att ta steget mot att starta eget. Med drivkraft och kvalitet i centrum gör Helén specialkost lättillgängligt för flera. Den största glädjen ser hon i att skapa nya arbetstillfällen med välmående medarbetare och där egna drömmar och idéer kommer i först rum.

www.helensglutenfria.se

 danshuset_sophia_hjelte.jpg

Sophia Hjelte
Danshuset Stockholm

Sophia visste tidigt att dansen skulle bli hennes liv. Under sin treåriga yrkesutbildning på Balett Akademien i Stockholm arbetade hon extra som lärare. Hennes klasser var alltid fulla och samtidigt som hon insåg att hon hade potential, tyckte hon att arbetet var otroligt kul. År 2002 valde hon att gå sin egen väg och öppnade därmed Danshuset Stockholm AB. Med passion, envishet och självsäkerhet för hon sin idé framåt och företaget finns nu på fyra orter i Stockholmsregionen.

Den nyskapande tanken bakom Danshuset Stockholm var att ta en klassisk kommunal fritidssysselsättning, vässa konceptet och fungera som ett alternativ med hög standard. I en stressad tid hjälper företaget föräldrar att ge sina barn en meningsfull fritid i närområdet. Idén är att ta de bästa lärarna till eleverna, inte tvärt om.  Danskurserna håller hög nivå och fungerar lika bra som språngbräda för fortsatta dans- och sångstudier som de gör för hobbyverksamhet, motion och utveckling. Årligen dansar över 4 000 par fötter i lokalerna och runt 10 000 åskådare lockas till de återkommande elevshowerna.

Utan ekonomisk utbildning eller erfarenhet från företagande, och trots vetskapen om att ingen bank trott på affärsidén, har Sophia fått bolaget att växa snabbt och stabilt. Nästa år hoppas hon att den dagliga driften kan ske utan hennes medverkan så att hon själv kan fokusera på framtiden. Inom 20 år ser Sophia att företaget finns över hela Sverige likt de större gymkedjorna. Danshuset Stockholm är ett bevis på att en barn- och ungdomsverksamhet kan drivas helt privat utan kommunala bidrag och ändå uppge bra vinstresultat.

www.danshuset.se

marianne_forsell_medium.jpg 

Marianne Forsell
HF Oral Care

I egenskap av VD, driver Marianne företaget HF Oral Care AB. Företaget startade hon med sin man Bertil Herbst direkt efter tandläkarexamen år 1989. Ett stort intresse för oralmedicin, oralpatologi och internmedicin hade redan grundlagts under skoltiden så parallellt med fortsatt efterutbildning i dessa ämnen började man ta emot svårt sjuka patienter År 1995 kontaktades Marianne därför av en sjukhemschef som ville att Oral Care skulle utföra tandvård på hemmets svårt sjuka patienter. Och det var där som grunden till företagets resa startade med mobiltandvård av svårt sjuka patienter som inte själva kan ta sig till tandläkare.

H.F. Oral Care AB är ett tandvårds- och kunskapsföretag som bedriver verksamhet inom tandvård, forskning, utbildning och IT-utveckling. Verksamheten har såväl privata som offentliga uppdragsgivare och företaget vilar på fyra hörnstenar, öppen, allmän och specialisttandvård, uppsökande tandvård, mobil tandvård samt utbildning och forskning.

Oral Care arbetar med mobil tandvård i flera regioner i Sverige, bland annat i Stockholm, Västra Götaland och Skåne. Totalt ansvarar företaget för cirka 30 000 patienter. Sveriges äldre befolkning har förmodligen flest tänder per capita i världen och som en följd av detta ett ökande tandvårdsbehov. Företagets forskning syftar till att öka kunskapen och förståelsen för vilka behov denna patientkategori har och kommer att ha i framtiden.

För att skapa livskvalitet för äldre och sjuka patienter vill Oral Care skapa en naturlig plattform för tandvården i sjukvården. Företagets vision är att kunskap ska kunna bidra till att höja livskvaliteten för en åldrande befolkning även utanför landets gränser.  

www.oralcare.se

 mamamia_christina_wahlstrom.jpg

Christina Wahlström
MamaMia

Trött på skvaller och hierarkier inom landstingssjukvården, sökte Christina efter förändring och startade år 1988 barn- och kvinnokliniken MamaMia. Att se varje patient som en människa med egna livshistorier och lägga makten hos kunden var grunden till hennes idé. Hon ville underlätta för patienten, sätta familjen i centrum, och samla all vård och kringliggande tjänster under ett och samma tak. Som barnmorska ansågs Christina kompetent och erfaren men som VD och entreprenör ifrågasattes hon plötsligt. Hennes idé var nyskapande och kontroversiell och möttes därför av stor skepsis.

Idag går var fjärde stockholmare till MamaMia. Christina har 60 medarbetare som är fördelade på tre mödrarvårdsavdelningar i Stockholm, samt en privat klinik i Göteborg. Arbetet bedrivs enligt nya arbetsmodeller och samarbetsformer inom hela vårdkedjan, i en platt ledningsorganisation. Christina har skapat en lärande organisation med ständig kompetensutveckling som en följd av att de anställda arbetar under frihet och ansvar. MamaMia arbetar med ny teknologi och var först i världen med att använda sig av Mobile Baby, en tjänst som tillåter ultraljudsbilder att skickas direkt till patientens eller specialistens mobil. Vid sidan av huvudverksamheten drivs också en MamaMia-shop och ett 20-tal kurser erbjuds för gravida.

Härnäst vill Christina se att MamaMia ska finnas i fler stora städer i Sverige och Norden samt Baltikum, och tillväxten sker organiskt. Christina har med envishet, tålamod och stor framgång lyckats bryta maktstrukturer - och som barnmorska har hon fört en viktig kamp för entreprenörskap inom barn- och kvinnohälsovården.

www.mamamia.se

 it_hantverkarna_ewa_groppfeldt.jpg

Ewa Groppfeldt
IT-Hantverkarna

När Ewa blev enmanskonsult och fick problem med datorn förfärades hon över att ingen kunde anta hennes IT-problem till ett rimligt pris. Tillsammans med sin blivande kompanjon insåg hon snart att fler småföretagare stod inför samma behov. Som "återfallsentreprenör" med flera framgångsrika projekt i bagaget, föll det sig naturligt att även denna gång slå slag i saken. Affärsidén om en rikstäckande IT-kedja, som kunde erbjuda småföretag och privatpersoner IT-hjälp till hantverkspris, var född. 

Affärsidén är idag densamma som den var vid IT-Hantverkarnas start för fem år sedan, och mottot är: Alla ska ha råd med en specialist. Företaget är en franchisekedja som hålls samman av avtal och ett aktivt ägande från franchisegivaren i varje bolag. För att kunna hålla ett lågt pris har inspiration till affärsmodellen, som bygger på stordriftsfördelar med låga kostnader, hämtats från RyanAir. Dagligen arbetar de ca 260 anställda med kunder i exempelvis småföretag och rikstäckande kedjor, men också mot privatpersoner. IT-Hantverkarnas vision är att bli den naturliga IT-partnern till sina kunder och ett av företagets långsiktiga mål är dubbla de 14 000 kunder de har idag.

Ewa, vars roll i IT-Hantverkarna framför allt är affärsutveckling, ser att nya tjänster och produkter hela tiden måste utvecklas utifrån marknadens behov. För privatpersoner har exempelvis tjänsten "Funka" nyligen tagits fram vilken fungerar som en ny, unik försäkring för IT-support i hemmet. Enkelheten i affärsidén har gjort att hon och IT-Hantverkarna, har underlättat för tusentals mindre företagare i hela Sverige att kunna fokusera på sin kärnaffär.

www.it-hantverkarna.se

doberman_lisa_lindstrom.jpg

Lisa Lindström
Doberman

Med mångårig erfarenhet som ledare på bolag både i Sverige och i utlandet, tillträdde Lisa år 2001 som VD på digitala designbyrån Doberman. Två år senare ville hon tillsammans med sex av sina medarbetare skapa Skandinaviens bästa digitala byrå, men utan att låta det ske på bekostnad av medarbetarnas välmående. Tillsammans gick de in och köpte upp Doberman från den dåvarande huvudägaren Vodafone. På ett medvetet och modernt sätt investerar företaget i medarbetarnas välmående och engagemang för att kunna vara ett spjutspetsbolag i branschen.

Doberman specialiserar sig på strategisk design och tjänsteutveckling för digitala gränssnitt. I dag är de 40 medarbetare i Stockholm varav 18 är delägare. Förutom ambitionen att vara Skandinaviens bästa digitala byrå, har Doberman blivit utsedd till Sveriges bästa arbetsplats 2008. På Doberman arbetar alla passionerat för att skapa en arbetsplats där man vill jobba. För att nå dit används verktyg som öppenhet och delaktighet. Alla medarbetare har insyn i alla beslut och kan själva vara med och påverka allt.

Lisa vill att Doberman ständigt ska utvecklas. Med nosande konkurrenter i ryggen ses för tillfället erbjudandet över för att hitta nya outforskade marker. Framgångssagan, med överlevda bubblor och kriser, tror hon ligger i det sunda sätt som bolaget drivs på. Under sju år har Lisa guidat bolaget från en okänd byrå till en ledande aktör i branschen. Lisa har lyckats att balansera hög lönsamhet, exceptionell tjänstekvalitet och branschens mest välmående medarbetare utan kompromisser.

www.doberman.se

 amendo_susanne_bagger.jpg

Susanne Bagger
Amendo Bemanning & Rekrytering

Susanne hade två drömmar. Den ena var att någon gång få driva ett eget företag. Den andra var att få arbeta nära kunden och kärnan i dess verksamhet - personalen. Att inriktningen skulle bli mot finansbranchen föll sig naturligt eftersom Susanne sedan tidigare hade erfarenhet från branschen och därmed kunde "tänket". Uppvuxen i en norrländsk företagarfamilj och med ett stort driv för något hon trodde på, skapade hon år 2001 företaget Amendo tillsammans med två kompanjoner.

Amendo är idag ett av Sveriges ledande bemannings- och rekryteringsföretag inom bank, finans, ekonomi och försäkring. Med 85 anställda och kontor i Stockholm och Malmö, kan de erbjuda kunderna sina tjänster runt om i landet. Genom personliga och nära relationer skapar de kunskap, kompetens, kvalitet och trygghet i allt de gör.  Susanne har även valt att jobba, på ett för branschen ovanligt sätt, där medarbetarna har både kundansvar, säljfokus, rekryteringsansvar och personalansvar. Kunden får en och samma kontaktperson genom de olika processerna och medarbetaren får en mer dynamiskt och utvecklande roll.

Amendo gräver där de står. Istället för att, som många av kollegorna i branschen gör, bredda sitt utbud väljer Susanne att specialisera verksamheten än mer. Tack vare sin offensiva affärsplan har de haft flera goda år vilket gör att de idag, trots lågkonjunktur, har råd att satsa. Inom fem år vill de ha kontor i samtliga nordiska huvudstäder och så småningom också bli marknadsledande inom sin nisch i Norden. Tillväxten sker med Susannes motto: det är människorna som gör skillnaden.

www.amendo.se

stelena_catrine_berndtson.jpg

Catrine Berndtson
STELENA

År 1998 grundades Stelena av Helene Cederqvist, pionjär inom livs- och karriärutveckling. Tre år senare blev Catrine Berndtson partner. Den gemensamma länken var drivet och engagemanget för att utveckla människor. År 2007 slöt sig även Ann Jönsson Lindström till företaget och tillsammans utgör de tre delägarna, och ytterligare en anställd, stommen i företaget. Med erfarenheter från IT-branschen, varumärkesbyggande, kommunikation och coachning, bidrar de alla med en positiv energi för att skapa motivation och engagemang hos sina kunder.

Stelena karriärutveckling & coachning finns i Stockholm men har som mål att även etablera sig i Malmö och Göteborg. Företaget arbetar med coachning och "new placement" för att öka engagemang och måluppfyllelse hos nyckelpersoner i svenskt närlingsliv - vilket i sin tur ger företagen bättre motiverad personal som presterar bättre. Tjänsterna som erbjuds sträcker sig från individuell coachning till seminarier, kurser och workshops. Ofta arbetar de med att öka kunskapen om känsliga och viktiga ämnen kring stress, barn och karriär samt jämställdhetsfrågor, och blir därför ofta tillfrågade i media om dessa ämnen.

Stelena var bland de första i branschen och ligger fortfarande i framkant. År 2006 nominerades företaget som Årets Förnyare i svenskt näringsliv. Nomineringen grundades på tjänsten "Bokslut inför föräldraledighet" vilken vuxit ur frustrationen coacherna upplevt vid samtal med kvinnor under småbarnsåren. I elva år har Catrine, Helene och Ann utvecklat andra - och sig själva i, ett stabilt företag som sticker ut i en växande bransch.

www.stelena.se

blueberry_ulrika_holm.jpg

Ulrika Holm
Blueberry Lifestyle

Ulrika är en entreprenör med hotell- och restaurangkunskap i botten. Som utbildad civilekonom i London har hon också hunnit arbeta för några av de största konsultföretagen och själv drivit en mindre liknande verksamhet. Nuvarande företaget Blueberry Lifestyle, föddes år 2006 ur en personlig resa och insikt om att en livsstilförändring var nödvändig för att må bra. Till detta fanns en längtan om att göra något lustfyllt och kreativt som också kunde hjälpa andra. Ett genuint intresse och kunskap om att hälsa börjar inifrån är just det som gör Blueberry så genomarbetat, personligt och uppskattat.

Ulrikas mål var att skapa en ny gren inom hälsobranschen som lockar den moderna och storstadsmänniskan, med njutning och livskvalitet som devis. Utan pekpinnar vill Blueberry inspirera och informera sina kunder till att göra ett val om en mer hälsosam livsstil, med hjälp av mat, dryck, hudvård, böcker och rådgivning. Allt med glimten i ögat.  Företaget finns idag i Stockholm med 32 anställda. Visionen för hur Blueberry ska se ut 2015 är tydlig; lönsam expansion i Stockholm, Göteborg, Malmö/Köpenhamn genom bland annat hälsobarer, kaféer, hälsokostbutiker och webbshop.

Miljö och CSR är två viktiga bitar i konceptet och företaget satsar på att bli det första take-away-stället i Sverige som komposterar allt organiskt avfall. Ulrika har på ett modernt och inspirerande sätt lyckats förändra branschen och nå marknader som traditionella hälsoföretag inte når. Blueberry demonstrerar en förståelse för hur livet kan struktureras runt det egna välmåendet och gör det också i miljöns och hälsans tecken.

www.blueberrylifestyle.se