Finalister Region Norr

 

holma_helsingland_margareta_larsson.jpg

Margareta Larsson
Holma-Helsingland

Med en drivande vilja att föra det anrika linspinneriet vidare och rädda arbetstillfällena på orten, förvärvade Margareta företaget Holma-Helsingland år 2006. Då hade hon själv varit anställd i företaget i 40 år och hade stor kunskap om garn- och vävbranschen. Margareta har drivit företaget vidare i samma linje som tidigare men med nya idéer som tillägg. Numera produceras även textilier av handvävnadstyp i svensk design vilka kan köpas såväl i heminredningsbutiker som på den nyutvecklade webbshopen.

Holma-Helsingland AB finns i Forsa och har, förutom Margareta, ytterligare 13 personer anställda. Med det starka varumärket Bockens Garner i centrum, färgar och bleker man i företagets eget färgeri garner till handvävning, knyppling och industri. En fjärdedel av omsättningen exporteras och garnerna finns på hyllor och i textilier runt om i världen. Garnerna är miljömärkta och alltid av hög kvalitet, för att hålla en lång livslängd även på det vävda sortimentet.

Margareta och Holma-Helsingland vill fortsätta upprätthålla det starka varumärket och vara ledande i branschen för garner och handvävning. Genom att anpassa gamla svenska hantverkstraditioner till en modernare miljö vill man stimulera till bevarandet av handvävning. Margareta arrangerar därför också årligen Vävdagar i Hälsingland, som drar drygt 4 000 besökare från hela landet. Med ett stort mod har Margareta tagit över en verksamhet och skapat utveckling för orten och företaget likväl som för en hantverkstradition.

www.holma.se

stenvalls_tra_anna_flink.jpg

Anna Flink
Stenvalls Trä

Sedan barnsben har Anna varit engagerad i föräldrarnas företag. Företagandet har alltid varit en livsstil och hon lärde sig tidigt att arbeta med glädje. Den andan, tillsammans med den egna elitsatsningen på både konståkning och skidåkning i ungdomen, lärde henne att om man vill bli nummer ett, då finns inga genvägar. Det stora intresset för ekonomi och affärer samt en stark drivkraft att påverka resultat har alltid funnits där. Detta, tillsammans med en examen som civilekonom, har varit avgörande för Annas beslut om att tillsammans med sina syskon bli delägare i Stenvalls Trä.

Stenvalls Trä AB grundades 1947 av Annas pappa och var då ett snickeri och sågverk. Genom att bland annat hålla en hög och jämn kvalitet, hög produktivitet,  hög vidareförädling och arbeta direkt mot slutkunder, utan mellanhänder, har företaget lyckats bredda sig till att finnas i olika delar av Europa. Viljan att växa och utvecklas har, sedan Annas tid i företaget, även bidragit till ett flertal dotterbolag; Kallax Flyg, Stenvalls Skogar, XL Bygg Stenvalls, Genesis IT samt Fönsterfabriken i Sverige. Koncernen sysselsätter idag 148 anställda i Luleå, Piteå, Sikfors, Kiruna och Märsta, inom de olika affärsområdena sågverk, flyg, bygghandel och it.

Anna har tillsammans med sina syskon utvecklat ett litet familjeföretag till en lönsam koncern med helägda dotterbolag. Hon värderar engagemang, kunskap och handlingskraft högt och företagets starka värdegrund hjälper henne på vägen framåt. I sin roll som ekonomichef och styrelseordförande har Anna visat på ett stort driv och målmedvetenhet som har skapat både en lönsam och hållbar tillväxt för hela koncerne

www.stenvalls.se

sno_of_sweden_lena_jonsson.jpg

Lena Jonsson Näslund
Snö of Sweden

Som anställd på SAS blev det många resor till Kina där Lena tidigt såg möjligheter till bra affärer. Hur hon skulle hantera möjligheterna blev mer tydligt efter studier i strategisk kommunikation på Berghs i Stockholm. År 2001 startade hon företaget Snö of Sweden i Östersund och har sedan dess expanderat till ytterligare åtta länder. Visionen är att gå från det största bijouteriföretaget i Skandinavien, med 1500 återförsäljare, till det största i Europa.

Snö of Sweden säljer tidlösa och stilfulla smycken av sötvattenspärlor och halvädla stenar till den medvetne kunden. Med bra kvalitet och priser som attraherar en bred målgrupp, förstärks även konkurrensfördelar som korta ledtider, färdiga kit och bra marginaler för återförsäljare. En av Lenas goda egenskaper är att inte krångla till något i onödan. Därför har hon sett till att skaffa en produktionsanläggning i Kina, som drivs i egen regi. Genom detta kan hon bland annat lägga om produktionen till de för tillfället mer efterfrågade produkterna i butikerna. Hon lägger också stor vikt vid att garantera goda arbetsförhållanden och utveckling för sina anställda.

På kort tid har Lena etablerat ett starkt varumärke och därigenom också skapat runt 150 nya arbetstillfällen i Europa och Kina. Hon har nått en stark tillväxt och god lönsamhet med egen finansiering och konkurrensfördelar. Genom sitt brinnande engagemang och målmedvetenhet är hon en förebild för många andra som bär samma drömmar.

www.snoofsweden.com

kristallen_jenny_soderstrom.jpg

Jenny Söderström
Kristallen i Lannavaara

Ett brinnande intresse för bygden och hantverk gjorde att Jenny vid 17-års ålder bestämde sig för att ta över Kristallen i Lannavaara efter sina föräldrar. Två år senare var hon VD. Självlärda inom området för sten och metall, visade Jennys föräldrar henne att inget är omöjligt, inte minst att driva företag på glesbygden i en by med 120 innevånare.

Kristallen i Lannavaara bildades 1994 och har som affärsidé att utbilda människor inom området för mineraler och ädelsten samt att själva producera och sälja smycken, maskiner och tillbehör i butik och på webben. Därutöver anordnas även evenemang för att öka turismen till orten. Studenterna till utbildningarna kommer främst från Sverige, Norge och Finland, men drömmar och visioner finns om att starta fler internationella samarbeten och bli ledande i Europa inom sten- och metallutbildningar.

Från det att Jenny kom in i verksamheten har flera områden utvecklats. Sedan 2003 bedrivs en högskoleutbildning i ädelstensteknik tillsammans med Luleå Tekniska Universitet. Guldgrävarens Bar med tillhörande stugby, återöppnade år 2006 efter att åter ha byggts upp efter en brand och året innan öppnades Kunskapens hus, där bland annat Kiruna Kommun finns etablerade med sina Lärcentra. Beslut som fattas i ett företag på en så liten ort som Lannavaara har konsekvenser för hela bygden vilket gör att mål som tillväxt och lönsamhet blir väldigt konkreta för Jenny. Tillsammans med sina fem anställda visar hon att flexibilitet och engagemang tillsammans med nya kommunikationsmöjligheter inte bara gör det möjligt att driva företag på de minsta orterna utan även är ett stort bidrag för välfärden i bygden.

www.kristallen.com

polarbrod_karin_bodin_anna_borgeryd.jpg

Karin Bodin och Anna Borgeryd
Polarbröd

Karin tänkte sig ett jobb med människor, kommunikation och spännande utmaningar - något hon inte alls förväntade sig att hitta i brödbranschen. Istället för att ta över efter föräldrarna valde hon att utbilda sig till journalist. Hennes syster Anna har alltid haft en utpräglad idégivar- och utforskarprofil och ägnade av den orsaken 10 år i universitetsvärlden som student, forskare och utbildare. Men när föräldrarna trappade ner och företaget stod inför tuffa utmaningar, valde både Karin och Anna att år 2003 kliva in i företaget på heltid. Tre år senare tillträdde Karin som VD för Polarbröd, och Anna för Polinova. Här fick Anna god användning av sin analytiska begåvning och Karin fick konstatera att människor kommunikation och utmaningar också finns i brödbranschen.

Med hundraåriga traditioner i norrländsk brödkultur, har Polarbröd inom loppet av 37 år gått från ett litet familjebageri till att bli Sveriges tredje största matbrödsproducent, fortfarande ett familjeföretag drivet i norrländsk anda. På de tre Polarbagerierna i Älvsbyn, Bredbyn och Omne, bakades under år 2008 närmare 39 500 ton bröd, som därefter njutits av brödälskare i såväl Sverige, Norge, Frankrike, Tyskland, Irland och Finland. Affärsidén är enkel, att ge största möjliga brödnjutning med minsta möjliga resursanvändning från Norrland till världen. Polinova skapades för att säkra företagets innovativa spetskompetens, och är numera koncernmoder för Polarbröd AB och Polfärskt bröd AB.

Polarbrödskoncernen drivs på ett långsiktigt och värderingsgrundat sätt, där man känner ett ansvar för de norrländska byarnas framtid men också för klimat och miljö. Systrarna strävar därför efter kvalitativ tillväxt som innebär smartare lösningar, en mer resurseffektiv verksamhet, inspirerade medarbetare och en mindre miljöbelastning. Mitt i lågkonjunkturen satsas stora summor på att förbättra företagets bagerier. Något som skvallrar om att systrarna inte nödvändigtvis vill vara störst, bara bäst.

www.polarbrod.se

rosebuds_tours_maria_engblom.jpg

Maria Engblom
Rosebud's Tours

Maria hade arbetat med marknadsföring och försäljning i drygt tjugo år, när hon bestämde sig för att göra något nytt. Det stora intresset för växter, trädgård, heminredning och resor fick ligga till grund för affärsidén. När hon år 2001 startade upp Rosebud's Tours AB var hon först i Sverige. Med sig på resan framåt har Maria sedan år 2006 även sin make, som på deltid arbetar i företaget.

Rosebud's Tours finns i Borlänge och anordnar specialinriktade resor för växt- och trädgårdsintresserade. Resorna ska inspirera, utbilda och underhålla, och arrangeras utifrån det egna intresset för blommor och trädgård - inte ifrån reseföretags intresse av att sälja fler resor. Detta, tillsammans med ett brett utbud och unik sammansättning av de olika trädgårdsresorna, skapar det lilla extra i affärsidén. Fram tills idag har företaget genomfört närmare 90 resor och över 100 personer har deltagit på minst tre resor.

Marias engagemang i företaget är stort och som VD gör hon gör idag allt från att skapa hemsida till att sköta bokföring. Genom ett samarbete med Sveriges största trädgårdstidning, och egna föreläsningar för trädgårdsföreningar runt om i landet, jobbar hon aktivt med att skapa kunskap om Rosebud's Tours. Trots att flera händelser har påverkat resebranschen negativt de senaste åren har Marias unika nisch stått stadigt. Nytänkande, engagemang, kundvård och personlig service är några av framgångsfaktorerna bakom att Rosebud´s Tours har lyckats få god tillväxt och bra lönsamhet i en tuff bransch.

www.rosebuds-tours.se

halsinge_lantkok_britt_marie_stegs.jpg

Britt-Marie Stegs
Hälsinge Lantkök

Fyra år efter Sveriges inträdande i EU, fick fembarnsmamman och lärarutbildade Britt-Marie nog. Konkurrerande och billiga köttproducenter från andra länder medförde försämrad kvalitet och ett tråkigt utbud i mataffärerna. Med sin egen gård som bas startade Britt-Marie år 1999 företaget Hälsinge Lantkök, med målet att agera på den annars handlingsförlamade svenska köttmarknaden.

Hälsinge Lantkök AB med sina tolv anställda producerar och levererar kvalitetskött till livsmedelshandeln under varumärkena Hälsingestintan och Lantköket. Konceptet ligger i att inom alla led, från gård till bord, ställa krav på högsta möjliga kvalitet. Hållbarhet är ett grundvärde i företaget och stor vikt läggs bland annat på ett ansvar för miljön, en kvalitativ hantering av djur och kött, samt rikligt med information till kunder och återförsäljare för en ökad medvetenhet. År 2006 fick Hälsinge Lantkök lön för mödan, då de utsågs som Bästa leverantör och fick motta det prestigefyllda Daglivarupriset.

Genom att gå emot den producentstyrda branschen och lyssna på konsumenterna har Britt-Marie gått från en liten gårdsleverantör till ett rikstäckande och storskaligt koncept. Hon vill fortsätta medverka till att producera och leverera lantbrukets bästa kött i Sverige, och i framtiden även i Europa. Med ett tydligt mål och en stark envishet har hon lyckats slå igenom med nytänkande idéer på en konservativ och mansdominerad marknad. Britt-Marie har vågat ställa krav som gjort skillnad i livsmedelshandeln.

www.halsingestintan.se

svalson_maud_spencer.jpg

Maud Spencer
Svalson

Maud har arbetat med människor och service större delen av sitt liv, bland annat som flygvärdinna, lärare och på restaurang - en ganska ovanlig bakgrund för en verkstadschef. När Maud fick möjlighet att driva ett gammalt verkstadsföretag var hon inte sen med att ta chansen. Med en stor portion motivation och lyhördhet har hon lyckats vända skepsis till framgång. Hon har behållit de 25 år av kunskap som fanns i företaget, tillsatt nya idéer, nya material och miljötänk, och riktat det mot nya kunder och marknader.

Företaget Svalson finns i Öjebyn, vid Piteälvens strand. Sedan 1980 har Svalson tillverkat och sålt eldrivna och skräddarsydda skjutluckor till en hittills relativt begränsad marknad. Utmaningen ligger främst i att hitta nya användningsområden och sprida dem vidare. Att som Maud komma utifrån har fört med sig ett nytänkande som har lett till helt nya produkter. Det höj- och sänkbara staketet i glas och aluminium säljs till exempel under tre namn till tre olika kundgrupper; restaurangers uteserveringar, privatpersoners balkonger och öppna kontorslandskap.

Mauds tidigare erfarenhet från servicebranschen har bidragit till en hög servicenivå såväl utåt som inom företaget. För att engagera distributionsleden och nå den internationella marknaden lockar företaget med konferenser, workshops, och träffar med självaste jultomten. Senaste mötet resulterade i ett deltagande av 13 olika nationaliteter och Svalson har nu lyckats få ut sina produkter till ett 20-tal olika länder. Med ett helt nytt och framgångsrikt tänkande i inglasningsbranschen når Maud ett av sina mål - att hon och alla 36 medarbetare ska vara stolta över sitt arbete och det som Svalson står för.

www.svalson.com

vaxbo lin hanna bruce.jpg

Hanna Bruce
Växbo Lin

För snart fyra år sedan antog Hanna utmaningen att köpa ett företag med röda siffror för att återigen leda det i rätt riktning. Idag har hon mer än dubblat omsättningen och nyanställt tre personer till en arbetsskara på elva, allt inom en bransch hon inte kunde något om. Däremot kunde hon mycket om produktionsledning, marknadsföring, organisation och kundkontakter, vilket var just det företaget Växbo Lin behövde.

Växbo Lin bildades 1989 och är ett företag med tillverkande industri och turistorganisation i ett. Här spinns lingarn och allt från servetter till metervaror vävs i återvinningsbart naturmaterial. Produkterna säljs sedan både i den egna fabriksbutiken och hos 400 återförsäljare runt om världen. För att föra den svenska linberedningstraditionen vidare anordnas guidade visningar i linets tecken. Fokus har, sedan Hanna tog över, legat vid att lyfta fram linet som något som platsar i det moderna samhällets medvetenhet om miljö, kvalitet och design. Som tillägg fokuserar man även på att utveckla Växbo som turistmål, genom att öppna ytterligare en design- och hantverksbutik samt att anordna fler bussresor och guidade turer i fabrikslokalerna.

Kombinationen av en upplevelse, en högkvalitativ produkt och en nyskapande design ligger helt rätt i tiden och har potential för tillväxt.  Sedan Hanna blev företagare har hon engagerat sig i olika styrelseuppdrag i regionen och i Stockholm och hennes resa med att förvandla Växbo Lin till ett lönsamt företag har dessutom gjort att hon har utnämnts till en av tolv svenska EU-ambassadörer för kvinnors företagande. Hannas mod och förmåga att se möjligheter inspirerar fler till att förvärva och utveckla verksamheter.

www.vaxbolin.se

upplev-mer-anna-karin.jpg

Anna Broman och Karin Svingstedt

Upplev Mer

Redan från start blev Anna och Karin uppmanade att lägga ner och tänka om. Men idén, som först föddes på ett brainstormingmöte hos Sundsvalls Kommun, har via en förstudie och tre delägare blivit till verklighet. Nu visar de upp Sverige - från taken. Karin har som tidigare elitskidåkare formats i sitt sätt att se på individuella prestationer och mål. Anna bär, genom sin stora variation av arbetsplatser, med sig ett brett perspektiv i bagaget. Bådas erfarenheter och egenskaper har på ett naturligt sätt tagits med in i det nya företaget.

Företaget Visare Sweden, i folkmun Upplev Mer, startades år 2003 med syftet att aktivera Sundsvalls stadskärna. Idag arbetar 35 timanställda guider med att visa upp Sundsvall och Stockholm genom takvandringar på historiska byggnader i stadskärnan. En företagsidé de är ensamma om i världen. Genom en enkel webbtjänst ökar de tillgängligheten och efterfrågan från utlandet har stigit stort. Upplev Mer vänder sig mot allmänhet, företag och kryssningsgäster, och just kryssningsgästerna har det senaste året ökat från 600 till 2 500 personer. Taken i sig innebär en viss begränsning, varför man valt att satsa på kvalitet och stabilitet. Nyligen har de även börjat guidningar under dygnets mörka timmar och konceptet ska utökas med fler städer, så småningom även i Europa.

Upplev Mer visar upp Sverige på ett sätt som fått stor uppmärksamhet både nationellt och internationellt. Med ett skolboksexempel i nytänkande är Upplev Mer ett företag som sticker ut inom upplevelseindustrin genom att på ett originellt, effektivt och kvalificerat sätt leverera en minnesvärd historia.  

www.upplevmer.se