Uppstickare 2010

  

Årets Uppstickare region Norra

lottabodenjpg.jpg

Lotta Persson
Lotta-Boden

Efter anställning som butiksbiträde och paketerare kände Lotta att hon ville förverkliga en del av alla de idéer hon hade i huvudet. När byn Loos, som hon flyttade till från Hudiksvall, blev drabbat av "glesbygdsyndromet" och det inte längre fanns möjlighet att handla saker som blommor och presenter, såg Lotta sin chans. År 1996 när hon var mammaledig köpte hon för sparade slantar in sina första varor och startade egen försäljning i liten skala hemma i garaget. Företaget växte snabbt ur garaget och Lotta investerade i en ny timmerstuga samt ett växthus.

Lotta-Boden är ett mångsysslande företag vars huvudsakliga inriktning är att tillvarata skogens och trädgårdens rikedomar som till exempel bär, granskott, frukt och svamp. Dessa förädlas till olika sorters glögg, marmelader, safter och praliner och säljs i den egna gårdsbutiken men även hos gourmetbutiker och specialaffärer i hela Sverige och i Danmark. Genom att färdigställa det egna tillverkningsköket hemma på gården möjliggörs fortsatt expansion till Europa och Asien genom en effektivisering av produktionen.

På meritlistan har Lotta bland annat sju stycken SM-guld i mathantverk och leveranser till både Prinsessan Madeleine och Kronprinessan Victoria. Lotta har på ett envist och kreativt sätt visat att det går att leva och driva företag i hela Sverige. Med spännande och nyskapande produkter sätter hon både byn Loos och Sverige på kartan.

www.lottaboden.se

Årets Uppstickare region Mellan

signerat_maria_anna.jpg

Maria Richardsson och Anna Tiles
SIGNERAT.se

Ett stort och gemensamt intresse för färg, form och design lade grunden för Maria och Annas gemensamma företag. När de själva inte hittade ett bra sätt att nå ut på marknaden med egendesignade produkter insåg de att det fanns ett behov av en marknadsplats på webben. År 2008 startade de företaget Designmarknaden i Sverige AB, med varumärket SIGNERAT.se.

SIGNERAT.se är en designmarknad på nätet där svenska formgivare på ett enkelt sätt kan nå ut på marknaden med nya produkter. Säljaren/formgivaren bestämmer priset, SIGNERAT.se förmedlar köpet och hanterar betalningen, och formgivaren levererar varan direkt till kunden. Kunderna erbjuds på ett tryggt sätt annorlunda och roliga produkter som kan vara svåra att hitta i vanliga butiker. Det är personliga presenter, smycken och inredningsaccessoarer - drejat, stickat, fotograferat och målat, och allt därimellan. Säljarna administrerar själva sina produkter genom att logga in på e-handelsplatsen och idag säljer över 200 stycken formgivare sina produkter via sajten.

Affärsmodellen bygger på provision och därmed på volym. Målet är att inom fem år vara den största e-butiken med svensk design och hantverk. Till sin hjälp har de strategiska samarbeten och en stark trend som talar för en affärsidé helt rätt i tiden. Maria och Anna tillhandahåller en enkel och effektiv digital marknadsplats som dessutom stöttar formgivare att våga leva sin dröm och starta eget.

www.signerat.se

Årets Uppstickare region Södra

maria_utkiken.jpg

Maria Strandqvist
Utkiken

Efter att i många år ha jobbat som frisör och sminkös, både i Sverige och i världen, drev Maria en inredningsbutik med keramikverkstad. Så när hon nyinflyttad till Karlskrona, utan jobb men full av energi, var sugen på ett nytt spännande projekt var det en egen verksamhet som lockade. Av kommunen fick hon tips om ett tomt hus på toppen av Bryggareberget som kustbevakningen tidigare huserat. Förälskad i platsen med utsikt över staden och skärgården bestämde sig Maria för att satsa. År 2004 slog hon upp portarna till Café Utkiken.

Förra året fick Maria köpa loss huset från kommunen och därmed öppnades en möjlighet att utveckla företaget. Tillsammans med sin far ritade hon ett nytt hus och lagom till julborden kunde den nya restaurangen öppna. Nu finns även en stor terrass för sommarsäsongen och konferensrum för företagsgäster. Nästa projekt är en spa-avdelning och en scen för teater och musik utomhus.

Under sommartid kommer kunderna från hela norra Europa. Visionen är att vara det självklara första valet på Karlskronas besökskarta. För att komma dit har Maria en målmedveten plan som på kort sikt bland annat innefattar minnestunder, lunchbuffé, bröllop, catering och teater. På lång sikt vill hon utveckla hela området på Bryggarebergets topp med till exempel hotell och fritidsanläggning. Utan genvägar har Maria på sex år visat att det med hög moral, hårt arbete och stor målmedvetenhet går att sticka ut i en hård bransch och med satsningar på upplevelser även göra en insats för turismnäringen på orten.

www.cafeutkiken.se