Uppstickare 2013 |
Scrolla ner för att läsa om alla Uppstickare. Astrids intresse för hälsa och kost fördjupades under doktorandtiden. När hon läste en kurs i entreprenörskap såddes fröet till en affärsidé som ändrade kurs på karriären. Trots disputation och doktorstitel i Medicinsk vetenskap tackade Astrid nej till ett prestigefyllt postdoc-stipendium hos världsledande Stanfords universitet för att istället satsa helhjärtat på ett eget företag år 2009. Berries by Astrid utvecklar och säljer världens första smoothie-automat med betalfunktion. På ett snabbt och enkelt sätt tillhandahålls ett hälsosamt och mättande mellanmål för personer som har ont om tid. Automaterna finns tillgängliga där personer är i rörelse som till exempel gym, tågstationer, servicebutiker, gallerior och flygplatser. Förutom att erbjuda en kyld och hygienisk dryck har Berries by Astrid även uppdaterat automatbranschens föråldrade teknik och design med touchskärm och mobil betalning. Den första automaten lanseras i Stockholm i början av år 2013 och några år senare beräknas 400 automater via leasing omsätta 214 miljoner kronor. På ett outtröttligt sätt har Astrid tagit sig an en komplex innovation som kräver både externt kapital och tekniskt kunnande. Hon har gjort en imponerande resa från ”scratch” till färdig produkt utan att avvika från sin vision om att hjälpa människor till en sundare kosthållning. Astrid har inte bara skapat ett smidigt alternativ till smoothie-caféer i Sverige, utan dessutom utformat en helt ny global distributionslösning som fungerar även för andra produkter.
www.berriesbyastrid.com Under tiden som Frida läste till civilekonom startade hon en av Sveriges första inredningsbloggar. Tack vare det personliga varumärke hon byggde med internets kraft var hon en efterfrågad kandidat efter examen och fick sitt drömjobb hos en av landets största reklambyråer. När bloggen växt sig så stor att de uppdrag den genererade inte längre gick att sköta som en sidoverksamhet, sade hon upp sig från sin fasta anställning och startade ett aktiebolag år 2011 med säte i Göteborg. Trendenser förmedlar inredningsnyheter och inspiration via digitala medier på ett snabbt och lättillgängligt sätt. Bloggen med ca 250 000 besökare i veckan har fler läsare än de flesta svenska papperstidningar i branschen. Sedan år 2012 kommer Trendenser, i samarbete med Bonnier, även ut som engelskspråkigt månadsmagasin för läsplatta och bjuder läsaren på en helt ny upplevelse med rörliga inredningsreportage där till exempel tavlor, porslin och kuddar kan bytas ut på bilderna. iPad-magasinet är först i sitt slag i Skandinavien. Målet är att bli en av världens största och mest lönsamma bloggar/magasin om skandinavisk och hållbar design för vanliga människor. Med stor målmedvetenhet visar Frida hur de nya medierna kan användas framgångsrikt och lönsamt utan att ge avkall på vare sig etik eller hållbarhet. Hon är en förebild som generöst delar med sig av sin egen kunskap och arrangerar årligen ett stort event med 100 av de största bloggarna i syfte att inspirera andra till företagande.
www.trendenser.se Miljövännerna Karolina Lisslö och Josefina Oddsberg möttes när de skolade om sig till biologer efter att ha arbetat med media på varsitt håll. I ett starkt engagemang för vår miljö föddes intresset för bin och det faktum att det varje år försvinner växtarter på grund av brist på pollinerande insekter. Karolina och Josefina kände sig övertygade om att de med kommersiella krafter skulle kunna bidra till en större biologisk mångfald genom att sätta fokus på de utrotningshotade arterna. Bee Urban ger sedan år 2011 företag möjlighet att på årlig basis sponsra en bikupa som en del av sitt CSR-arbete. Kunden hjälper på så sätt sin lokala miljö med pollinering, visar på ett konkret miljöarbete där bikupan kan placeras på den egna tomten, taket eller fastigheten och får dessutom en ätbar fysisk produkt i handen, dvs. honung med egen etikett. Det senaste året placerades 34 bikupor ut i Stockholmsområdet. Den kommande tiden är målet att etablera ett franchisekoncept över hela Sverige och att år 2014 finnas i flera globala huvudstäder. Visionen är att på sikt lösa den globala pollineringskrisen genom att skapa en plattform av kunskap där information sprids via företagens anställda samt via föreläsningar och media. Med en stark drivkraft för att upplysa världen om naturen, bin och deras betydelse för våra lokala ekosystem har Karolina och Josefina på ett nytänkande, hållbart och skalbart sätt gett företag möjlighet att göra gott med ett modernt och långsiktigt CSR-arbete. |